De ontwikkeling van kinderen wordt nauwkeurig gevolgd
Binnen de Peutergroep van IKC Magenta kennen we het KindObservatie en
Registratieformulier (KOR) , een observatie-instrument van Kaleidoscoop. Aan de
hand van de KOR is te zien hoe een kind zich ontwikkelt en waar het eventueel extra
ondersteuning nodig heeft. De combinatie van ontwikkelingsgericht werken en de
inzet van een mentor maakt dat belangrijke ontwikkelingsstappen en mogelijke
achterstanden, worden gevolgd en indien nodig tijdig gesignaleerd. Indien nodig
vervult de mentor, met toestemming van de ouders, een rol in het contact met
andere professionals omtrent de ontwikkeling van het mentorkind.
Wanneer een peuter doorstroomt naar groep 1 wordt er door de mentor een
overdrachtsformulier ingevuld en wordt dit met ouders in een gesprek besproken.
Dit is een overdrachtsformulier dat in samenspraak met voorschoolse
voorzieningen onder regie van de gemeente Hof van Twente is opgemaakt. Deze
informatie over de peuter wordt tijdens een ‘warme’ overdracht (alleen met
toestemming van de ouders) door de mentor met de leerkracht van groep 1
besproken voordat zij naar deze groep gaan. Indien gewenst kan deze overdracht
plaatsvinden samen met ouders. Bij VVE kinderen wordt er gestreefd om altijd
een overdracht samen met ouders te hebben.
Binnen het onderwijs wordt op bepaalde momenten in het jaar getoetst of en
hoeveel een leerling is gevorderd. We hebben daarvoor een leerlingvolgsysteem.
Na die toetsen wordt dan bepaald welk instructieniveau het beste bij het kind
past. Deze toetsen staan los van de gebruikte methodes. We gebruiken momenteel
toetsen op het gebied van de ontwikkeling van het jonge kind, rekenen/wiskunde,
technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en de sociaal-emotionele ontwikkeling
Groep 1-2: |
Parnassys Leerlijnen |
Groep 2:
|
Parnassys Leerlijnen |
Groep 3-8: |
Cito Spelling, AVI, DMT, Rekenen en Wiskunde en Begrijpend lezen |
Groep 7-8 |
Zie groep 3-8, Cito Spelling werkwoorden en Studievaardigheden. |
Naast diverse toetsen wordt gebruik gemaakt van het protocol leesproblemen
en dyslexie om risicogevallen vroegtijdig te signaleren.
Behalve de cognitieve ontwikkeling volgen we ook de sociaal en emotionele
ontwikkeling van onze leerlingen. Het welbevinden van kinderen heeft immers een
grote invloed op de ontwikkeling. Op IKC Magenta zien wij het dan ook als onze
taak om leerlingen, waar mogelijk zo goed mogelijk te begeleiden met problemen
op het sociaal en emotionele vlak. Het signaleren van problemen start bij de
observaties door de leerkracht. De leerkracht ziet in de klas, op het plein,
tijdens de gymles etc. veel kanten van de leerlingen. Uit deze observaties kan
naar voren komen dat een leerling veranderd is, ergens problemen mee lijkt te
hebben etc. Deze observaties neemt de leerkracht mee en worden besproken met de
ouders.
Daarnaast vormen de uitslagen van een aantal onafhankelijke toetsen een
duidelijk beeld van de ontwikkelingen van een leerling en de eventuele
problemen die zich daarin voordoen. De volgende volgsystemen worden hiervoor
gebruikt:
- Zien, in groep 1-8
- Sociometrisch
onderzoek, in groep 3-8
Met deze observaties en uitslagen wordt verder gekeken naar de oorzaak van
gedrag. Dit gebeurt in een gesprek met ouders en eventueel de IB-er. Soms is
nader onderzoek nodig om het gedrag inzichtelijk te maken. De oorzaak van de
problemen kan heel duidelijk zijn, maar ook dieper liggen en daardoor moeilijk
te achterhalen. In de gesprekken wordt gekeken of er een oorzaak gevonden kan
worden Vervolgens wordt gezocht naar een juiste begeleiding van de leerling.
Deze begeleiding kan zeer uiteenlopend zijn, van een extra aansporing in de
klas tot een therapie bij een externe organisatie. De effecten van de
begeleiding worden altijd geëvalueerd door school en met ouders. Wanneer is
afhankelijk van de duur van de begeleiding. Wel zullen bij sociaal-emotionele
problemen regelmatige gesprekken plaatsvinden met ouders om tussentijds te
evalueren.