Alle kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier en eigen tempo. Wanneer een kind achterblijft in ontwikkeling vraagt het van de school om dit tijdig te signaleren en deze kinderen zo adequaat mogelijk te begeleiden en een gevoel van veiligheid te geven.
In veel gevallen kan de begeleiding van leerlingen binnen het groepsplan beschreven worden. De leerlingen draaien dan mee in de begeleiding die de leerkracht voor (een deel van) de groep heeft beschreven. Wanneer een leerling niet binnen de grenzen van een groepsplan past, kan worden gekozen voor een individueel plan. Dit plan bevat een aantal vaste ingrediënten die door leerkracht met ondersteuning van de ZKC-er worden ingevuld. Extra ondersteuning van een leerling vindt in de regel plaats in de groep door de groepsleerkracht. Zowel de ouders als de leerkracht moeten achter de inhoud van het plan staan en het plan dient altijd door de ouders te worden ondertekend. De individuele plannen zijn erop gericht de leerlingen met de stof van de groep mee te laten doen met extra begeleiding.
Er zijn twee varianten:
1. Begeleidingsplan: Een begeleidingsplan is een plan voor een vastgestelde periode en wordt geëvalueerd. Het heeft als doel de leerlingen (weer) op het groepsniveau te krijgen en daarmee (weer) binnen het groepsplan. Een begeleidingsplan bevat altijd algemene doelen welke zijn uitgesplitst in concrete doelen.
2. Ontwikkelingsperspectief (zie 4.3.3).