Begaafde, meer- en hoogbegaafde leerlingen worden binnen IKC Magenta gezien als kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte. Om deze reden hebben we bij ons op school het beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In dit beleid wordt beschreven welke stappen wij zetten om deze leerlingen te signaleren, diagnosticeren en begeleiden. Hieronder staan een aantal voorbeelden van mogelijke aanpassingen in de lesstof:
Basisstof versnellen: Na het toetsen wordt gekeken naar de basisstof. De leerlingen hoeven geen kleine stappen te zetten in de basisstof en veel herhaling is overbodig.
Verbreding en verdieping zoeken: De leerlingen houden op deze manier tijd over voor verdieping en verbreding, daarmee extra uitdaging voor de leerling. We zoeken, in overleg met de leerling (d.m.v. een gesprek), naar (extra) lesmateriaal dat aansluit bij de manier van leren van deze leerling en het niveau van de ontwikkeling.
Op school hebben we hiervoor meerdere middelen beschikbaar die zowel in de klas als groepsoverstijgend kunnen worden toegepast, zoals o.a. de Pittige Plustorens.