02 - Waar we voor staan
Voor ieder mens geldt dat hij het beste functioneert als hij zich op z’n gemak voelt, zich geaccepteerd en gewaardeerd weet. Voor een kind dat in ontwikkeling is, geldt dat des te meer.
De inhoud van het onderwijs op Nederlandse basisscholen staat voor het grootste deel nauwkeurig omschreven in de Wet op het Primair Onderwijs. Daar worden alle verplichte leer- en vormingsgebieden opgesomd. Die inhoud verschilt dus ook niet veel per school. Waarin scholen zich echter wel van elkaar onderscheiden, is de manier waarop dat onderwijs wordt gegeven. Welke methoden worden gekozen en waarom? Op welke onderwerpen wordt meer of minder nadruk gelegd enzovoort.
Het schoolklimaat, de sfeer in de school en in de groep is van groot belang voor de prestaties van het kind. Daarom besteden we daar veel zorg aan. Als de sfeer goed is, zal uw kind met plezier naar school gaan en beter presteren.
In de samenwerking tussen school en kinderopvang geldt dat we streven naar wederzijdse uitwisseling en een doorgaande leerlijn. Op deze manier kunnen zowel de pedagogisch medewerkers als leerkrachten inspelen op wat er op school gebeurt en vice versa.
We bieden peuters die eraan toe zijn* de mogelijk om activiteiten te doen met de basisschool (groep 0/1). De eindverantwoordelijkheid ligt bij Kinderopvang Ludiek.
* Gedurende de dag kunnen de kinderen de groep verlaten om een activiteit te doen passende bij de leeftijd en ontwikkeling. Dit kan in de speelhal zijn, het speellokaal of in de andere groep. De kinderen van de Peuteropvang die hieraan toe zijn, kunnen deelnemen aan activiteiten bij groep 0 /1. Zo kunnen peuters alvast wennen aan de leerkracht van groep 1, de kinderen, het klaslokaal en andere schoolse activiteiten. Pedagogisch medewerkers overleggen eerst met ouders en de leerkrachten (en/of ZKC-er). Van ouders is toestemming voor deze activiteit nodig. Op deze wijze is gewaarborgd dat de ouders kennis hebben van het feit dan hun kind soms uit de stamgroep is en verbinding heeft met de kinderopvang en de leerkrachten op school. Mocht een kind een activiteit doen buiten de peuteropvang van Ludiek (dus met de basisschoolleerkracht en kinderen, dan duurt deze activiteit maximaal 0,5 uur.
De activiteiten zullen meestal in het leerplein of het speellokaal plaats vinden. Denk daarbij aan leer-, speel- en beweegactiviteiten. Anderzijds betekent het ook dat de kinderen van de onderbouw groep die nog even mee willen doen met de Peuteropvang hier ook de gelegenheid voor krijgen. Denk hierbij vooral aan de wen-fase van bijna naar school gaan, net op school zitten en de kinderen die extra ondersteuning behoeven.